۲ شهریور ۱۳۸۹

ژیژک و بی بی سی



من اهل بی بی سی نیستم. نه به این دلیل که ضد امپریالیسم و استعمار هستم! نه، امپریالیسم و استعمار جایش را عوض کرده است. همانطور که دشمن هم شکل و قیافه اش عوض شده. و در نهایت بر اینم که ما همه یک سرنوشت را دنبال می کنیم یا یک سرنوشت ما را دنبال می کند. یعنی همه در نهایت از یک چیز خواهیم مرد اگر تا به حال نمرده باشیم. اما خوب هم می دانم که از الان تا نهایت فاصله زیادی ست. اهل بی بی سی نیستم، چون برای مطلع شدن یا گستردگی بینشم خود را وابسته به هیچ امکانی نمی کنم، وقتی که محدود است.
اسلاوی ژیژک زنده ترین فیلسوف زنده است. پر جنب و جوش ترین.
تحرکش غیر از اینکه از جوامع اروپای شرقی می آید، از آنجا ست که به هیچ تشکیلاتی وابسته نیست. از تشکیلات منظورم همه آنچه به دیده می آید نیست. مثلا آلن بادیو، چون هوادار فلسطین است و هوادار نقاط تفکر یا مواضع سیاسیی ست، تحرک از او گرفته می شود و تا مدت ها بعد از واقعه ای مثل انتخابات ایران در سال گذشته واکنشی نشان نمی‌دهد یا نمی خواهد بدهد. من متفکرانی را دیدم که جامعه خویش را به خوبی می بینند و نقد می کنند، اما از نقد و بینش جوامعی دیگر مثل ایران مثلا عاجز می مانند. چون مناسبات و محاسباتشان را به هم می‌ریزد. حساب هایشان جور در نمی‌آید و یا آن ها را در مسیر مبارزات ضد اسرائیلی یا ضد صهیونیستی یا ضد امریکایی و غیره به زحمت می اندازد.
خوب، بد نیست اگر ندیده اید، این دو فیلم ( ۱ و ۲ ) کوچک را از برنامه بی بی سی در باره ژیژک ببینید.

۲ نظر:

miro گفت...

an moghadame avval dar bbc setizietan,
juri efe ast, tooye zogh mizanad.

نیشابور گفت...

من بی بی سی ستیزی ندارم. یعنی نمی توانم داشته باشم، چون اهل بی بی سی نیستم. یعنی نگاه نمی کنم. بنابراین نمی توانم با چیزی که آشنا نیستم ستیز کنم.